هدیه‌ی روز دختر برای دختران جهانگرد
آذر ۱، ۱۴۰۲
مزایا، معایب و نحوه‌ی استفاده‌ی دستگاه فرکننده‌
آذر ۱، ۱۴۰۲

۱۴ نکته برای کشف استعداد کودک


مدیر
اردیبهشت ۴، ۱۴۰۴

هر ساله شرکت پنتون، در ماه‌های آخر سال لقب «رنگ سال» را به یک رنگ خاص می‌دهد. امسال هم این شرکت رنگ موکا موس را که یک قهوه‌ای غنی و گرم به نظر می‌رسد به عنوان رنگ سال 1404 انتخاب کرده است.

مقدمه

انواع یادگیری شامل انواع فرآیندهایی است که از طریق آن، فرد به درک، دانش، مهارت‌ها، ارزش‌ها و نگرش‌های جدید دست می‌یابد. این فرآیند نه تنها در انسان‌ها، بلکه در برخی حیوانات و حتی ماشین‌ها نیز مشاهده می‌شود. تحقیقات علمی نشان داده است که حتی گیاهان نیز می‌توانند نوعی از یادگیری را تجربه کنند. برخی از انواع یادگیری به‌صورت ناگهانی و در اثر یک تجربه خاص رخ می‌دهند، مانند لمس کردن یک جسم داغ که منجر به اجتناب از آن در آینده می‌شود. اما بسیاری از مهارت‌ها و دانش‌ها نیازمند تمرین و تجربه‌های مداوم هستند. تغییراتی که از یادگیری ناشی می‌شوند، اغلب پایدارند و افت دانش آموخته‌شده معمولاً به معنای از دست رفتن کامل آن نیست، بلکه به دشواری بازیابی اطلاعات مرتبط می‌شود.

به عنوان نمونه، زمانی که دانش‌آموزان آمریکایی نحوه ساخت و رول کردن سوشی را فرا می‌گیرند، این امر بیانگر یادگیری از طریق آموزش و تمرین مستمر است. چنین یادگیری‌هایی معمولاً به روش‌های مختلف مانند مشاهده، تکرار و راهنمایی مستقیم صورت می‌گیرند.

یادگیری در انسان‌ها از بدو تولد آغاز می‌شود و ممکن است حتی قبل از تولد نیز شروع گردد و تا پایان عمر ادامه یابد. این فرآیند نتیجه تعاملات پیوسته میان فرد و محیط اطراف او است.

— ثمین نیکو

ماهیت و فرآیندهای مرتبط با یادگیری در بسیاری از رشته‌های علمی، از جمله روان‌شناسی تربیتی، روان‌شناسی عصبی، روان‌شناسی تجربی، علوم شناختی و تعلیم و تربیت، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر این، در حوزه‌های نو ظهور علمی همچون یادگیری از رویدادهای ایمنی یا سیستم‌های سلامت یادگیرنده نیز پژوهش‌های قابل توجهی انجام شده است. در این زمینه‌ها انواع مختلف یادگیری شناسایی شده است.

به عنوان مثال، یادگیری می‌تواند از طریق عادت‌سازی، شرطی‌سازی کلاسیک، شرطی‌سازی عامل و یا حتی فعالیت‌های پیچیده‌تری همچون بازی به‌وجود آید که تنها در حیوانات نسبتاً هوشمند مشاهده می‌شود. یادگیری ممکن است به طور آگاهانه یا بدون آگاهی فرد رخ دهد. همچنین، یادگیری این که یک رویداد ناخوشایند قابل اجتناب نیست، می‌تواند منجر به حالتی به نام «درماندگی آموخته شده» شود.

نتیجه

بسیاری از نظریه‌پردازان به بازی به‌ عنوان شکلی از یادگیری نگاه کرده‌اند. کودکان از طریق بازی با جهان اطراف خود تاپ تم آزمایش می‌کنند، قوانین جدید را می‌آموزند و نحوه تعامل با دیگران را یاد می‌گیرند. لِو ویگوتسکی، روان‌شناس معروف، معتقد است که بازی نقشی اساسی در رشد کودکان دارد، زیرا آنها از طریق بازی‌های آموزشی محیط خود را معنا می‌بخشند.

از دیدگاه ویگوتسکی، بازی نخستین مرحله یادگیری زبان و ارتباطات است و آن‌جاست که کودک شروع به درک قوانین و نمادها می‌کند. این نظریه منجر به باور این شده است که یادگیری در موجودات زنده همیشه به‌نوعی با نشانه‌شناسی مرتبط است و اغلب با سیستم‌ها یا فعالیت‌های نمایشی همراه می‌شود.

babyshop2-home-pic4

پست های مرتبط

آذر ۱، ۱۴۰۲
مزایا، معایب و نحوه‌ی استفاده‌ی دستگاه فرکننده‌
انواع یادگیری شامل انواع فرآیندهایی است که از طریق آن، فرد به درک، دانش، مهارت‌ها، ارزش‌ها و نگرش‌های جدید دست می‌یابد. این فرآیند نه تنها در انسان‌ها، بلکه در برخی حیوانات و حتی ماشین‌ها نیز مشاهده می‌شود. تحقیقات علمی نشان داده است
آذر ۱، ۱۴۰۲
هدیه‌ی روز دختر برای دختران جهانگرد
تغییراتی که از یادگیری ناشی می‌شوند، اغلب پایدارند و افت دانش آموخته‌شده معمولاً به معنای از دست رفتن کامل آن نیست، بلکه به دشواری بازیابی اطلاعات مرتبط می‌شود.